TERAPIE ABA
Applied Behavioral Analysis (ABA) – Analiza Aplicatã a Comportamentului este știința comportamentului uman. Scopul metodelor utilizate în analiza aplicată a comportamentelor, bazate pe principiile învățării, este de a descrește comportamentele folosite în exces (autostimulări, comportamente stereotipe, hiperactivitatea, crizele de plâns) și de a crește sau a modela comportamentele deficitare (limbaj, abilități sociale, abilități de joacă, autoservire).
Analiza aplicată a comportamentului caută cele mai eficiente modalități de modificare a mediului care declanșează comportamentul, astfel ca, după o analiză atentă, să poată aduce schimbări antecedentului astfel încât răspunsul comportamental să fie modificat. De asemenea, are grijă să predea forme mai eficiente de exprimare comportamentală, prin modelarea consecințelor potrivite.
ABA și-a demonstrat eficiența într-o varietate de domenii (educație, management organizațional, gerontologie, asistență medicală, reabilitare, probleme sociale), prin urmărirea unor schimbări pozitive și necesare pentru societate.
Copilul cu autism are întârzieri semnificative și inegale pe ariile: social, comunicare, cognitiv și motor. Pentru că nu poate învăța ușor informațiile prezentate în mediu, este necesar sa aibă parte de un sistem de predare sistematică, intensivă, structurată în pași mici. Este nevoie de multe repetiții, răbdare și implicare pentru a apărea progresul. În aceeași ordine de idei, este important să luăm în calcul condițiile de bază pe care le luăm în calcul atunci când analizăm șansele ca un copil să ajungă integrat funcțional în societate. Predictori importanți sunt: vârsta copilului la intrarea în program, nivelul cognitiv, stabilitatea atenţiei, capacitatea de înţelegere a abstractului şi autostimulările, gradul de implicare al familiei, profesionalismul echipei şi coordonatorului.
Coordonatorul, analist comportamental, este persoana responsabilă care evaluează comportamentul observabil și crează intervenții pentru modificarea acestuia. Tot el are grijă să învețe persoanele care interacționează cu copilul să aplice tehnicile potrivite pentru creșterea comportamentelor potrivite și descreșterea comportamentelor nepotrivite. Așadar, coordonatorul are grijă ca din echipa de intervenție să nu lipsească familia, factor de care depinde evoluția copilului. Planul de intervenție va fi personalizat pentru a răspunde nevoilor individuale și totodată va fi modificat și ajustat pe măsură ce apar modificări. Modul de lucru este și el personalizat și poate avea forme foarte diferite de la o persoană la alta, de la predare sistematică într-un context bine delimitat, până la predare naturală sau incidentală în mediile funcționale de viață ale persoanei (acasă, parc, pe stradă, la magazin etc).
Echipa care pune în aplicare această intervenție este formată din:
Analist comportamental/Coordonator – psihologul care gândește intervenția în urma analizării datelor colectate.
Coordonatorul este specialistul care manageriază cazul în tot ansambul lui (relațiile dintre copil-părinte, copil-terapeut, terapeut-părinte).
Terapeuți (doi, trei terapeuți, în funcție de numărul de ore pe care copilul îl petrece în intervenție).
Părinți (părintii co-terapeuți). Părinții sunt cei mai importanți pioni în procesul de recuperare.
Kinetoterapeut – dacă este nevoie
Logoped – dacă este nevoie
Educator/învățător


