ASPERGER

Evaluarea copilului suspect de Sindrom Asperger

Când să apelați la acest tip de evaluare?

E recomandată în cazul în care copilul prezintă o parte sau toate semnele de mai jos:

    • Limbajul este bine dezvoltat, mai ales în domeniile care îl/o interesează;
    • Vorbirea are o tonalitate diferită, pe care nu reușește să o adapteze în funcție de context;
    • Discursul este mai rigid decât ar fi de așteptat pentru vârsta sa;
    • Au dificultăți în încheierea conversațiilor, uneori le încheie brusc;
    • Prezintă comportamente repetitive manifestate în preferința pentru rutine;
    • Prezintă răspunsuri emoționale exagerate, din cauza sentimentelor de frustrare;
    • Înțelege cu dificultate semnalele nonverbale ale celorlalți (gesturi, expresii faciale, limbajul corpului) și nici el nu prea le folosește;
    • Contactul vizual este menținut cu dificultate, poate varia de la priviri rapide aruncate interlocutorului până la a se „holba” în ochii celuilalt fără pauze;
    • Este neindemanatic/ă, de fapt prezintă dificultăți de coordonare a mișcărilor (mers pe role, cu trotineta, bicicleta etc.);

Înțelege cu dificultate emoțiile celorlalți, mai ales emoțiile mai complexe
Prezintă un răspuns anormal la stimulii din mediu, prin hiperstimulare sau hipostimulare (poate fi deranjat de anumite sunete sau lumini, poate fi deranjat de anumite atingeri fie ele chiar și ușoare sau din contră să caute mereu contactul fizic, poate avea dificultăți vestibulare prin a-i fi frică de activitățile în care nu mai atinge solul cu picioarele sau este în continuă mișcare etc.)
Prezintă dificultăți de „teoria minții”, are dificultăți în a înțelege perspectivele celorlalți, uneori pare lipsit/ă de empatie față de problemele celorlalți
Poate avea anumite obsesii, manifestate prin preferința pentru a face colecții, de a se juca mereu cu aceleași jucării, de a vorbi despre aceleași subiecte și insistența de a vorbi numai despre ele.

Cum se întâmplă și cât durează?
Evaluarea va fi realizată de psihologii noștri în trei ședințe individuale de aproximativ 1 oră fiecare. Apelăm la trei întâlniri, pentru a reuși să cunoaștem copilul și a putea observa lucrurile pe care părinții le-au menționat deja ca îngrijorări. Întâlnirile repetate îl vor ajuta pe copil să se obișnuiască cu mediul și cu evaluatorul, să se relaxeze și în felul acesta să-i ofere evaluatorului posibilitatea de a-l cunoaște cât mai bine, având în vedere că se dorește observarea acelor caracteristici care diferențiază sindromul Asperger de Autism. În cele 3 întâlniri, psihologul evaluator va interacționa cu copilul, va avea un interviu cu adulții cu care acesta petrece cel mai mult timp, va urmări modul de interacțiune între părinți și copii și pe cât posibil va încerca să strângă informații și de la cadrele didactice.
Ulterior psihologul va redacta un raport descriptiv ce conține informații despre simptomele prezente care confirmă diagnosticul de Sindrom Asperger sau explicația pentru care copilul nu se încadrează în cadrul acestei tulburări. Raportul se încheie cu recomandări specifice de abordare în continuare.